• Gunilla tackar Christer Kernell

Måndagen den 12 januari hade drygt 70 medlemmar samlats till årets första månadsmöte. Krister Kernell kåserade om "Birger Sjöberg och Frida" och sjöng både välkända och mindre kända visor av Birger Sjöberg.

• Besök på Lindex 21 jan

10 medlemmar från Aktiva Seniorer i Partille besökte den 21 januari Lindex centrallager i Partille, där vi blev guidade av distributionschefen Per Schölander.

Lindex ägs av det finska klädföretaget Stockmann. Årsomsättningen är ca 5 miljarder SEK och antalet anställda ca 5000.

Lindex har ca 450 butiker och försäljning via nätet. Varje butik förses med en förutbestämd mängd av artiklar som förväntas säljas. Eventuellt överskott av artiklar kommer att säljas på rea. Om artikelnivån är låg i en butik går ett meddelande till centrallagret som med automatik sänder aktuella artiklar.

Genom ett streckkodsystem styrs allt från leverantören till utleverans, och vidare via externa distributionslager till butik. Den överväldigande mängden gods kommer i containrar som sjövägen fraktats från leverantören i Asien.
    Det första som händer i centrallagret i Partille är att det ankommande godset stäms av mot förväntad kvantitet, sedan flyttas artiklarna över till Lindex egna returemballage för att gå till direkt distribution, höglager eller plocklager. Vid utleverans stå ställs det egna returemballaget på pallar som packas i containrar för leverans till de externa distributionslagren och vidare till butik.

• Partille Kyrka

Den 26 januari var vi 18 medlemmar som fick en visning av Partille kyrka. Vår guide var kyrkvärd Arne Olsson, som berättade om kyrkans olika epoker, från 1200-talet fram till våra dagar. Under den långa tiden har det hänt mycket, både vad gäller om-och tillbyggnader samt förändringar i kyrkorummet. Klockstapeln har sin specielle historia med sina två klockor, en från 1653 och den stora från 1725.
    Arne Olsson avslutade med att ge översikt av nuvarande organisation inom Partille församling.

text Majlis Lampa

• Bio Roy

Den 3 februari var vi 11 medlemmar som tillsammans med Aktiva Seniorer på Hisingen besökte Bio Roy och fick se filmen “100 steg från Bombay till Paris”. Filmen, med bl.a. Helen Mirren, verkade uppskattas av alla och miljön på Bio Roy, med inledande mingel, är trivsam.

• Årsstämma

Måndagen den 9 februari hölls årsstämman i Partille Församlingshem. Protokoll från stämman finns under utökad information.
    Efter stämman informerade Inger Evenborn Sommar och Eva Wälling Örtlund från Partille Vård och omsorgsförvaltning om det stöd och den hjälp som kommunen kan erbjuda. De uppehöll sig mycket runt anhörigstödstödet som ger anhöriga en behövlig hjälp vid sjukdom, handikapp och dylika omständigheter. De påpekade också vikten av vi alla har någon person som kan kontaktas vid t.ex. olycksfall och sjukdom.

• Vår guide vid Legomodellen

Den 19 februari samlades Aktiva seniorer från Partille vid Gothia Towers för en guidad tur i Göteborgs största hotell med 1200 rum. Det tredje tornet blev klart under hösten så nu består hotellet av tre ”torn”. Vi kunde beundra en modell av hela komplexet uppbyggt av 75000 Legobitar. Här finns 5 restauranger varav en är öppen dygnet runt. Glashissen tog oss upp till plan 20 i det andra tornet där ligger spa-avdelningen på 3 plan, där kunde vi se ner i utebassängen. Här finns också ett turkiskt ”Hamam” som är öppet för allmänheten under vardagarna då det är ganska lugnt. Vi promenerade över glasbron till torn 1. På bron blev vi stående för se på den fantastiska utsikten. Vi kunde även blicka ner på mässan där teatern börjat byggas upp. Efter avslutad guidning åt vi en utmärkt lunchbuffé på restaurang Incontro.

text Lena Löfberg
    bild Ulla Björfjäll

• Gerd Riccius berättar om Haga

Vid månadsmötet den 9 mars kåserade Gerd Riccius om det gamla Haga. Gerd gav en livfull skildring av stadsdelen och de människor som en gång levt där, men vi fick också en inblick i hur dagens innevånare har det. Skansen Kronan på sin bergklack har en mångskiftande historia som befästningsverk, fängelse och nödbostad. På 1800-talet växte Göteborg genom en stor inflyttning och nedanför Skansen Kronan uppstod Haga, en typisk arbetarstadsdel med mestadels två- och trevåningshus och trångboddhet, men utmed Allén fanns också Dicksonska biblioteket, Haga badet, restauranter och teater. Då underhållet av många fastigheter var bristfälligt påbörjades i mitten av 1900-talet en rivning av Haga, men genom en stor opinion stoppades rivningarna och i stället vidtog en renovering av hela området till det Haga som är i dag.

• Rådhuset

Vi var 26 medlemmar som den 18 mars gjorde ett uppskattat besök i Göteborgs nyrenoverade Rådhus och guidades runt av Birgitta Rydén. Vi fick veta att redan på 1600-talet fanns en rådhusbyggnad på platsen. denna brann ner och efterträddes efterhand av den nuvarande byggnaden, som var färdig 1817, tillbyggd 1835 och 1869 mot Christinae kyrka.
    Vår rundvandring koncentrerades till Gunnar Asplunds tillbyggnad, slutligen färdig 1936. Asplund formgav även möbler, lampor och textilier för tillbyggnaden, som på sin tid väckte stor uppmärksamhet och kritiserades en hel del för sin funktionella stil, något som många av oss idag beundrar. Byggnadsminne 1982. Rådhuset innehåller tre epokers arkitektur.
    Fram till 2010 fanns Göteborgs tingsrätt i huset men flyttade då till nybyggda Rättscentrum. 2012 påbörjades ombyggnad och renovering för stadens politiska ledning, som flyttade in 2014.
    Vi fick en rundvandring i olika rum t.ex. representationsrum och kommunalstyrelsens sammanträdesrum. Renoveringen har skett med stor omsorg och med höga kvalitetskrav.
    Efter avslutad visning intog vi en trivsam lunch på närbelägna restaurangen The Golden Days.

text MajLis Lampa

• Blomsterhandeln

Den 23 mars träffades 9 Aktiva Seniorer hos Zachrissons Blommor i Furulund.
    Med mycket inspiration och lite hjälp från Camilla Zachrisson, blev alla nöjda med sina blomsterarrangemang.

text och bild Anita Johansson

• Avslutning bowlingen

Tisdagen den 14 april hade Aktiva Seniorers bowlare avslutning för terminen med gemensamt kaffe och trevlig samvaro. Vi var 14 st. Några av deltagarna har varit med sedan starten hösten 2008. Det kommer några nya varje termin och de smälter fint in i gruppen så välkommen du med.
    Nästa termin startar 1/9.

Leila fick en liten blomma som tack för goda råd och tips.

foto Eva Hilner
    text Ulla Björfjäll

• Grillvandring

En härlig vandring på Bohusleden och trevlig samvaro runt grillen fick 10 aktiva medlemmar uppleva torsdagen den 9 april.

foto Eva Hillner
    text Anita Johansson

• Suzanne Rangstedt och Bengt Magnusson

Vid vårens sista månadsmöte den 20 april gästades Aktiva Seniorer av Suzanne Rangstedt och Bengt Magnusson, som med sitt program ”En doft av Medelhavet” bjöd på skönsång, underfundiga dikter av Kent Andersson och fantastiskt klassiskt gitarrspel.

• Bangolf i regn

Nio aktiva seniorer trotsade regn och kyla och kom till bangolfkamp i Utby den 5 maj. Åke Alstmar spelade bäst och fick en påse kola i pris som han generöst delade med sig av. Kaffe och bulle smakade bra efter spelandet.

text och bild Ulla Björfjäll

• Wapnö slott

Tisdagen den 19 maj åkte föreningsmedlemmar på en utflykt. Vi började med ett besök på Ekelundshuset. Samtidigt som vi åt kaffe och fralla fick vi ett intressant föredrag om
    linneväveriets historia och dess produkter. Vi tittade runt i vävsalarna och beundrade de stora datorstyrda vävstolarna. En liten stund ägnades också åt inköp.
    Vi fortsatte sedan till Wapnö gård norr om Halmstad där vi avåt en lunch bestående av gårdens egna produkter. En guide berättade om gårdens drift och planer på framtida utveckling. Efteråt fick vi se mjölkningskarusellen, kornas BB och de små kalvarna. Ett besök på gårdsbutiken med inköp av gårdens produkter avslutade besöken innan det var tid för återresa till Partille

• Resan till Binz på Rügen gick 26-29 april. Efter en lång söndag med start redan kl.06.00 från Partille var vi framme vid vårt hotell vid 18-tiden där vi fick våra ”rum” (lägenheter). Måndagen började med en fantastisk frukost med allt du kunde önska dig av varm och kall mat. Trots ett ihärdigt regn åkte de flesta av oss in till Binz med det lilla tåget som utan kostnad tog oss fram och tillbaka från Binz centrum. Efter en något blöt shoppingrunda var det många som sökte sig till ”Fritz braugasthaus” för lite värme och förfriskningar. Väl hemma var det var dags att prova på de 3 poolerna, 2 st inom hotellet och en saltvattenspool i ett stort glashus alldeles utanför. .
    Under tisdagen fick vi en guidad tur på Rügen med besök vid Prora. Anläggningen började byggas i slutet på 30-talet, en semesteranläggning för det tyska folket. En viss Adolf låg bakom beslutet att bygga Prora. Det skulle finnas plats för 20000 personer i en 4,5 km lång byggnad ca 200 m från havet. Den blev inte färdig på grund av att det kom ett krig som slukade alla pengar. Nu har man till slut efter många års förfall börjat renovera och bygga lägenheter för intresserade Turen fortsatte sedan till Sassnitz där vi gjorde ett kort stopp i den gamla hamnen. Vi åkte sedan genom ett vårlikt landskap med gula rapsfält och alléer av svagt grönskande träd. Turen avslutades sedan i Putbus, den vita staden, en mycket märklig stadsbild med vita hus runt en jättestor park. En summering av resan är: Topphotell med stora och rymliga lägenheter, fantastisk frukost samt en riklig och välsmakade middagsbuffé med mat för all önskningar. Skickliga chaufförer och en mycket kunnig chaufför/guide i en fräsch buss gjorde resan till en härlig upplevelse.

text och bild Nicke & Lena Löfberg

• Vandring i Bokedalen

En vacker vandring i Bokedalen med kohage, vitsippor och nyutslagna bokar i en lugn och harmonisk miljö¶.