• Bangolf

Den 29 augusti samlades ett antal seniorer till bangolf och trevlig samvaro.
    Bild insänd av Ulla Björfjäll

• Film Bio Roy

Tisdagen 19 sept visades filmen ”A United Kingdom” på Bio Roy. Tillsammans med ett stort antal medlemmar från Aktiva Seniorer, Hisningen, fick vi se en mycket bra film baserad på en sann historia.
    Den handlar om hur tronarvingen av nuvarande Botswana och hans unga engelska hustru kämpar för att, trots stora svårigheter, införa demokrati i det afrikanska landet på 1950-talet.

Text Maj-Lis Lampa

• Söndagen den 24 september reste 33 aktiva seniorer till Afrodyte Spa i Osno Lubuskie, Polen.
    Resan gick via Helsingborg-Helsingör-Gedser-Rostock till Frankfurt an der Oder där vi passerade gränsen till Polen. Efter 3 mil in i Polen var vi framme i Osno Lubuskie och Afrodyte Spa. Efter en god måltid som kallades ”Abendbrot” buffé med varma och kalla rätter) var det många som gärna uppsökte sängen . Efter en mycket god och riklig frukost var det dags att börja med spabehandlingen som ingick i resan, det var också några som bokat extra behandlingar. Vi hade full tillgång till poolen, bastu och jaqucci som fanns på anläggningen.
    Under tisdagen gjorde vi en utflykt till Slubice en liten polsk stad på gränsen till Tyskland. Där vi besökte en stor, stor marknad där man kunde hitta allt i klädväg, mat och dryck, elektronik, verktyg etc.
    Hotellet var vackert beläget vid en sjö med sköna promenadvägar lugnt och stilla. Mycket av det vi åt kom från egna källor, eget bageri, egen rökt fisk och kött. Tidigt onsdag morgon var det dags att resa hem till Partille igen, efter ett kort stopp på Bordershop i Rostock för inköp reste vi vidare med färjan till Gedser och via Helsingör-Helsingborg var vi tillbaka i Partille kl.23.30

Text Lena Löfberg
    Bild Nicke Löfberg

• Ateljé Trädet.

Måndagen 10 oktober följde 7 kreativa damer med mig till Ateljé Trädet för att låta kreativiteten flöda. Först fick vi veta mer om siden och om larven som spinner tråden. Sedan fick vi beundra personalens alster för att få idéer hur vi skulle välja färger osv. När alla fått hjälp var det dags att börja måla. De färdiga sjalarna blev jättefina och hämtades i torsdags.

Text Lena Löfberg
    Bild Anita Johansson

• Ryttmästarbostället

Tisdagen den 7 november reste vi till Ryttmästarbostället. Första stoppet gjorde vi på café Nordpolen i Vara. Att kaffet fått namnet Nordpolen beror på att ingenjör André landade med sin luftballong i närheten innan resan mot Nordpolen. Turen fortsatte sedan till Billingen där major Englund tar emot. Först intog vi en lunch och sedan fick vi en fantastisk historielektion där vi vandrade igenom det ena rummet efter det andra, alla möblerade med tidsenliga möbler. Utflykten avslutades med ett besök på Falbygdens ost.

• Julfest

Måndagen den 18 december hade vi julfirande med besök av elever från Skulltorps skola som sjöng luciasånger. Vi serverades en landgång och avnjöt Bengt Åkerbergs musikunderhållning.