Månadsmöte september

Måndagen den 12 september fick vi en trevlig och uppskattad musik/sångunderhållning av Douglas Georgsson som underhöll oss med sånger på svenska och engelska , de flesta välkända för oss.

Bio ROY

Den välkända och uppskattade engelska filmen Belfast visades för
Ca 45 medlemmar från Aktiva Seniorer, Hisingen, och 5 medlemmar från Partille.
Filmen handlar om pojken Buddy och hans upplevelser under konflikten på
Nordirland 1969. En tänkvärd och berörande film med fina skådespelare.

Bangolf

Den 15 september var det dags för höstens bangolf. Vi var 11 medlemmar som träffades för att spela bangolf. Efter avslutad runda mottog Store Sjö och Christina Ekeros priser för bästa resultat. Efter prisutdelningen blev det fika och mycket prat i det fina sensommarvädret

Text: Lena Lövberg
Bild: Arkivbild från 2019

Höstresan dag 1

Höstens resa gick till Skåne. Vårt första besök var Bosjö kloster. Där åt vi en god soppa med nybakat bröd. Därefter fick vi en guidning av ägaren till Bosjö kloster. Vi fortsatte till Helsingborg och checkade in på Grand Hotell. På kvällen åt vi en utsökt middag på hotellet.

Text och bild: Ronny Perrsson

Höstresan dag 2

Vi börjande dagen med en god och riklig frukost på hotellet. Därefter åkte vi till den berömda lakritsfabriken för provning och inköp. Sedan besökte vi Fredriksdal och där fick vi en mycket intressant guidning. Vi fortsatte till Lottenlunds vingård för guidning och vinprovning. Innan hemresan åt vi middag i det pittoreska Råå.

Promenad Prästtjärn

Måndagen den 26 september var vi 6 seniorer som vandrade vid Prästtjärn. Det duggade lite när vi startade promenaden. Men när vi fikade hade det slutat dugga.

Boule

Ett glatt gäng träffades för att få lära sig grunderna i att spela boule. Lena är en utmärkt lärare.

Text och bild: Inger Borland

Stievens Glashytta

Onsdagen den 5 oktober fick 19 seniorer uppleva en fantastisk Glasblåsningsshow och god mat i Stievens Glashytta.

Månadsmöte oktober

På månadsmötet den 10 oktober hade vi besök av föredragshållare Åsa Lilliestam från sjöfartsmuseet Akvariet.
Vi var ett 40-tal Aktiva Seniorer som fick höra om stadsdelen gamla Majorna, där låg krogarna tätt och poliserna var få. Särskilt Allmänna vägen med alla sina sjömanskrogar var en farlig trakt.

Promenad Bö

Den 13 oktober var vi 6 st Aktiva Seniorer som promenerade och tittade på olika byggnader och byggnadsstilar i delar av området Bö.
Vi fikade/ åt lunch på Le Pain Francais efter promenaden.

Besök på spårvägsmusee't

Den 18 oktober besökte 17 Aktiva Seniorer Spårvägsmusee't. Vi blev visade spårvagnar från olika epoker, av två engagerade guider.
Efter besöket åt vi lunch på restaurangen Vällagat.

Vandring Stamsjön

Måndagen den 24 oktober var vi 6 Aktiva Seniorer som vandrade runt Stamsjön i Lerum. Hans Grönberg ledde vandringen och berättade om olika platser vi passerade. Vi fikade på denna plats vid sjön.

Partille bibliotek

Tisdagen den 25 oktober besökte 15 Aktiva Seniorer biblioteket i Partille. Bibliotekarierna Åsa och Monica informerade om bibliotekets e-tjänster samt gav oss tips på ett tiotal böcker. De flesta av oss fikade i Kulturrum efter besöket

Text: Eva Bellander

Foajékonsert

Lördagen 29 oktober var vi 10 medlemmar som tillsammans med övrig publik avnjöt ljuv musik, vacker sång och goda räksmörgåsar i konserthusets foajé.

Bild: Anita Johamsson

Gilda skolan

8 Aktiva Seniorer var på Gilda skolan den 8 november. Det fanns flera olika behandlingar att välja på. Så skönt att bli omhändertagen.

Vandring Säveån

En härlig höstpromenad utmed Säveån och god lunch på Lille Grisen i Jonsered.

Vi var 9 seniorer som vandrade och fick njuta av lite solsken.

Text och bild: Anita Johansson

Studiebesök Renova avfallskraftvärmeverk

Hur tar vi bäst hand om olika typer av avfall?

Den 22 november fick 20 medlemmar ta del av den informationen, när fick en mycket trevlig rundvandring på Renovas asvfallskraftvärmeverk som producerar ca 25% av Göteborgs fjärrvärme och 5% av Göteborgs elförbrukning.

Kobergs slott

Fredagen den 11 november åkte vi Aktiva Seniorer med Rekoresor till julmarknaden på Kobergs slott. Det var många konsthantverkare som sålde sina vackra alster. Det fanns också korv, fisk, ost, oliver, sylt m.m. att köpa och provsmaka. På hemvägen åt vi alla 44 lunch i Nossebro på Liljedahls restaurang.

Promenad Sävedalen

Onsdagen den 30 november var 16 seniorer som promenerade i södra Sävedalen omkring Freja, Stora Ringvägen, Kullegärdet och Bockemossen. Under promenaden fick vi mycket intressant information om södra Sävedalen av Eva Bellander och många andra seniorer. Vi avslutade promenaden med fika innan vi åkte hem.

Text och bild: Ronny Persson

Månadsmöte november

På månadsmötetden 14 november berättade Adela Jasinski om sin mamma Ewas liv. Det var ett mycket gripande och intressant föredrag som vi 29 seniorer fick lyssna på.