Månadsmöte januari

På månadsmötet måndagen den 10 januari hade vi besök av föredragshållaren och författaren Gerd Riccius.
Hon gav oss historiska återblickar samt aktuella råd om vett och etikett.
Respekt och hänsyn är de två honnörsord, som borde prägla allt umgänge mellan människor.

Bio Roy

Vi var 13 medlemmar som tillsammans med ett 40-tal medlemmar från Aktiva Seniorer på Hisingen såg filmen ”The Good Liar” på bio Roy. Filmen var mycket bra , spännande med ganska oväntad upplösning. Suveräna huvudrollsinnehavare. Ett gott filmval.
Ytterligare en film kommer att visas under våren på bio Roy, datum ej bestämt ännu.

Text: Majlis Lampa

Årsstämma 2022

Efter årsmötesförhandlingar fick vi deltagare en information av anhörigkonsulent Katarina Hagström . Vi fick höra att kommunens skyldighet att erbjuda anhörigstöd är grundat i socialtjänstlagen och att syfte bl.a. är att förebygga anhörig-ohälsa och att arbeta både direkt och indirekt med hjälp ur ett anhörigperspektiv. En uppskattad information och flera frågor ställdes.

Lunch Posthotellet

Den 22 februari besökte vi Clarion hotell post igen.
Vi åt lunch, med salladsbord och mycket god fisk, kaffe o god kaka. Jättetrevlig personal. Lite nostalgi för några av oss.
En härlig stund tillsammans.

Text: Lena Löfberg

Promenad Säveån

Den 28 februari var vi 17 Aktiva Seniorer som vandrade utefter Säveån i ett underbart vårvinter väder. Vi fikade i en stor lekpark där alla fick en sittplats i solen.

Foajékonsert lördag 12 mars

Ljuv musik och goda räksmörgåsar, fick 9 Aktiva Seniorer njuta av på Fikastråket Göteborgs Konserthus.

Text och bild: Anita Johansson

Senior Shop

Måndagen den 14 mars besöktes föreningen av Senior Shop. Eva, Anne-Marie, Olle, Barbro och Lena ställde upp som mannekänger och visade vårens mode.

Vandring Kåsjön

Torsdagen den 17 mars, en råkall dag, vandrade 7 Aktiva Seniorer utefter Kåsjön och sedan i Öjersjös villakvarter. Vi fikade vid Kåsjögården

Operan

Den 24 mars blev 21 seniorer, 11 Aktiva Seniorer och 10 förhoppningsvis blivande Aktiva Seniorer, guidade i Operahuset.
Vår guide Birgitta berättade bla att så många som 1000 personer kan arbeta på Operan och att det finns 90 olika yrkeskategorier där.
Vi tittade runt i denna enorma byggnad och avslutade med en god lunch i restaurangen.

Bussutflykt Göteborg

Vi lämnade Partille tidig morgon 33st förväntansfulla Aktiva Seniorer. Guidningen började redan på vägen in till Göteborg av vår skicklige o påläste Glenn Evans. Vi tog en liten promenad och besökte bl.a Gustav Adolfs torg och Göteborgs stadshus. Vi tittade på flyg-fotografens imponerande flygfoton av Göteborg, som finns som golv i huset. Bussen kör oss på stora och små gator bl.a till Götaplatsen o Järntorget med stora pampiga nybyggen. Vi kör över Älvsborgsbron till Hisingen, där vi äter lunch på Ester Mosessons Gymnasium. God mat, mycket mat och trevlig personal. Mätta o belåtna åker vi hem igen med vår utmärkta chaufför Ola.

Text: Lena Lövberg

Månadsmöte april

På månadsmötet den 11 april hade vi besök av musikern Lars-Erik Frendberg. Han underhöll oss med sång en hel del Göteborgsvitsar och en musikquiz.

Text och bild: Anita Johansson

Bio Roy

Tisdag 12 april var vi 5 (fem) av föreningens medlemmar som tillsammans med ca 50 medlemmar från Aktiva Seniorer på Hisingen besökte Bio Roy och såg nyinspelningen av West Side Story, den dramatiska historien om gängrivalitet och omöjlig kärlek i 50-talets NewYork till Leonard Bernsteins musik.

Text: Maj-Lis Lampa

Vårvandring torpet Freden

Onsdagen den 20 april blev en fin vårvandring i Bokedalens naturreservat för 9 Aktiva Seniorer. Uppe vid Torpet Freden hade vi en härlig fikastund i solen.

Text:Anita Johannson

Historisk vandring Nääs fabriker

Torsdagen den 29 april var vi 25 medlemmar som fick en fin promenad genom bruksortens centrala delar med guiden Markus Eriksson.
Han berättade om fabrikens historia och livet i bruksorten från 1800 talet fram till nutid.

Text:Anita Johannson

Boule

Den 5 maj var vi 6 st Aktiva och blivande Aktiva Seniorer, som fick en bra introduktion i Boulespelets konst av Lena och Anna Lena.

Vårresa

Vår-resan i år gick till Ringhals, Väröbacka Värdshus, Ästad Vingård och Pepparrotsodlingen i Fjärås.
Vi var 33 st som gick på bussen i soligt men blåsigt väder. Ringhals med en kunnig o påläst guide Johan stod först på listan. Nu vet vi oerhört mycket mer om denna stora kända arbetsplats. Tyvärr gick vi miste om konsten.
Vi far några km till vårt nästa stopp Väröbacka Värdshus, denna anrika byggnad från 1704. God mat, kaffe med kaka fick vi. Litet trångt blev det då 2 st bussar kom nästan samtidigt.
Bussen åker några mil till Ästad Vingård, stort ställe med Spa ,hotell, vingård, vinflaskor under produktion. En otroligt duktig guide tog hand om oss, Jakob, sommelier o vinkännare från Norrland. Kunnigt o tydligt berättade han om odlingarna och om vinet som skall bli porlande. Efter kaffe med dopp åkte vi hemåt igen.
Sista stoppet blev Pepparrotsodlingen i Fjärås. En liten butik i gammal stil. Du räknade själv ut vad du skulle betala, kontant eller Swish. Enkelt o behändigt.
Nu är vi hemma igen efter en intensiv dag med vår duktige chaufför Ola från RekåResor.

Text Lena Lövberg

Bangolf

8 medlemmar kom till golfen den 19 maj. (Det var risk för regn). Ny filt på alla banor och några har blivit ändrade sedan förra året.
En herre Sture Sjöö och en ny medlem dam Ann-Marie Glamming blev vinnarna, som fick ett litet pris var.