Hösten 2023

Månadsträff september

Vid höstens första månadsträff, den 11 september, var vi 44 medlemmar som fick lyssna på ett mycket intressant föredrag av Marie Hjalmarsson-Engelke om Sophie Elkan(1853-1921). Sophie var under sin tid en av Sveriges mest kända författare. En av hennes mest kända verk är "John Hall - en historia från det gamla Göteborg"

Text och bild: Ronny Persson

2023 oslo 1
2023 oslo 2
2023 oslo 3
2023 oslo 4

Höstresa till Oslo dag 1

Vi var 34 medlemmar som lämnade Partille i duggregn. Vårt första stopp var Rasta i Tanum,
där kaffe och fralla serverades. Vi fortsatte och passerade norska gränsen, där vårt första
Oslobesök blev Munch-museet - denna fantastiska byggnad, bara några år gammal, med mycket fin konst och en fantastisk utsikt. Efter detta besök var det dags för lunch, en god fisksoppa på restaurang Louise vid Akers brygge. Därefter kunde vi checka in på Hotel Comfort Karl Johan, centralt beläget vid denna gata. Innan samlingen för gemensam middag fick vi möjlighet att bese omgivningen efter egna önskemål. Middagen, som var utsökt god, serverades på en restaurang i anslutning till hotellet.

2023 oslo 5
2023 oslo 6
2023 oslo 7
2023 oslo 8
2023 oslo 9

Höstresa till Oslo dag 2

Här började vi med en god och omfattande frukost på hotellet. Vår Oslo-guide Melissa Ayani mötte upp och vår stadsrundtur startade. Vi fick ett längre stopp vid Vigelandsanlegget och fick en mycket värdefull guidning i Vigelands skulpturpark, där statyerna visar olika skeenden i människans liv. Färden gick vidare genom centrala Oslo, det blev tid för valfria besök samt lunch. Efter det var det bara besöket på Holmenkollen kvar, men det blev inte som planerat. Regnet tilltog och tät dimma tillstötte så av hoppbacke och utsikt såg man absolut ingenting. Det blev till att åka ner igen och fortsätta mot Sverige och Göteborg via middag i Tanum. Vår fantastiska chaufför Calle Marmebäck tog oss tryggt tillbaka till Partille med sin säkra körning, historier och några sånger.

Text. Maj-Lis Lampa
Bilder: Marit Minou

Guidad visning av Östra Kyrkogården

Den 28 september var vi 18 st Aktiva Seniorer som blev guidade på Östra Kyrkogården av Christer Mellqvist. Han hade arbetat på kyrkogården i många år och kunde berätta mycket om olika gravar. Av alla 18000 gravar är det många kända personer som är begravda här. Bla finns Nordens största gravmonument här, där familjen Seatons vilar.

Text: Eva Bellander
Bild: Ronny Persson

2023 Hönö1
2023 Hönö2
2023 Hönö3
2023 Hönö4

Besök på Öckeröarna

Onsdagen den 4 oktober besökte28 Aktiva Seniorer Öckeröarna. Där gjorde vi ett guidat besök på Fiskemuseet. På Klåva Hamnkrog åt vi lunch. Sedan åkte vi från Hönö över till Öckerö och slutade vid färjelägret Burö på Hälsö. Där vandrade vi en bit efter strand-kanten. Med vindar uppåt 20 sekundmeter fick vi känna på naturens krafter. Soligt och temperatur omkring 16 grader gjorde att besökarna trivdes även på uteaktiviteten.

Månadsträff oktober

På månadsträffen den 9 oktober underhöll gruppen Duokomp. Ett antal kända melodier och några okända framfördes av Kenneth Lundberg & Kenneth Ardehed. Vi var 46 medlemmar som fick uppleva stor spelglädje och trevligt småprat.

Text och bild: Anita Johansson

2023 Bvieran2
2023 Bovieran1

Besök på Bovieran

Onsdagen den 18 oktober varv vi 20 st Aktiva Seniorer som besökte Bovieran i Sävedalen. Inger Waidringer, boende på Bovieran, berättade om huset och om trädgården. Hon visade oss runt i den fantastiska trädgården och vi fick även besöka Ingers trevliga lägenhet. Vi avslutade med fika i den underbara trädgården.

Text och bilder: Eva Bellander

Lights in Alingsås

Måndag 23 oktober var vi 20 medlemmar som besökte ”Lights in Alingsås”.

De olika ljusinstallationerna, 6 stycken, var i år centralt samlade och vi fick en rundvandring med vår kunniga guide, Kersti. Hon berättade om de olika installationerna och att de skapats av ljussättare från olika delar av världen. Intresset har varit mycket stort, även publikt. Årets tema är”Strålar av ljus”, särskilt viktigt i en mörk och orolig tid, som nu. Vi fick också en del historik om platserna vi besökte. Promenaden var vacker och intressant och inte minst hade vi tur med vädret: behaglig temperatur, ingen blåst och inget regn.

Bild från: www.lightsinalingsas.se

Lunchkonsert Kristine kyrka

Vi var 14 medlemmar som 26 okt besökte lunchkonserten i Christine kyrka. Vi fick under ca 45 min lyssna på Schola Gothia - en professionell kvinnlig vokalkvartett, särskilt utbildade i medeltida ensemblesång. Denna gång sjöng de ”Ave maris stella - sånger ur den Heliga Birgittas liturgi”. Deras sång klingade mycket vackert under kyrkvalven.
Efter konserten serverades som vanligt vegetarisk lunchsoppa. Allt detta mycket uppskattat av oss besökare.

Goil2
Golf1
2023 Golf3

Golf i inomhusmiljö

Måndagen den 29 okt spelade 14 seniorer på Riviera Indoor-golf i Sävedalen. Föreningen hade fått 4 gratistimmar. Spelare fördelades ut på timmarna så alla fick spela i varje fall en timme. En del hade inte spelat alls men ungefär hälften hade vana från utegolf. Det var imponerande att se Åke 89 år spela. Alla tyckte var kul och många vill se en fortsättning även om det i fortsättning inte är gratis!

2023 Gunnebo 1
2023 Gunnebo 2
2023 Gunnebo 3

Vandring i Gunnebo

Onsdagen den 1 nov vandrade 11 seniorer vid Gunnebo i härligt höstväder. Vissa gick en led på 7 km och andra gick en kortare sträcka och kunde ägna tid åt att titta på slottet/orangeriet och trädgården. Sedan sammanstråla alla för lunch vid Stensjöns Restaurang och Pizzeria.

2023 Östhjälpen 1
2023 östhjälpen 2

Studiebesök på Östhjälpen

Den 9 november besökte 24 Aktiva Seniorer Östhjälpen. Ingmar Nystas, ordförande, informerade om Östhjälpens fantastiska arbete i Rumänien. Vi blev bjudna på kaffe med dopp.

Efter detta besök åt de flesta av oss lunch på Restaurang Safir i Jonsered.

Text och bilder: Eva Bellander

Konserthuset 1

Foajékonsert

Lördag 11november besökte 10 medlemmar konserthusets foajékonsert och fick njuta av musik komponerad av Darius Milhaud (viola och piano), Carj Maria von Weber (fagott och piano), Toru Takemitsu (viola och piano) och Ludwig van Beethoven (stråktrio).
Musiken framfördes av duktiga musiker ur Göteborgs symfoniker. Under konserten serverades också goda smörgåsar och kaffe. Allt mycket uppskattat av oss åhörare.

Bild Inger Andersson

i285415639454108753._rsw480h360

Månadsträff November

Månadsträffen den 13 November besöktes av 51 seniorer. Fotografen och reportern Ulf Magnusson gav ett varmt och mycket fascinerande beskrivning av den något speciella brevbäraren Åke och personerna på hans tur i Mölndal. Det mesta av beskrivningen och bilderna var från 1976 och man blir förvånad över hur stora förvandlingar som skett i samhället på dessa 47 år. Det är ett historiskt dokument. Rubriken var ’Den sista lantbrevbäraren i Mölndal’. Före mötet frågat sig många hur intressant kan en presentation med den rubriken vara. Men Ulf’s bilder och engagerande presentation överträffa nog de flestas förväntningar.

Text: Lennart Strand
Bild: Svenska Kyrkan

2023 Akvariet 1
2023 Akvariet 2
2023 Akvariet 3

Besök på Sjöfartsmuseet/ Akvariet

Vi var 19 medlemmar som den 15 november besökte Sjöfartsmuseet Akvariet. Vår kunniga guide Karl Hellervik berättade om museets utställningar, samlingar samt om det nya Akvariet. Efter den intressanta föreläsningen blev vi guidade genom museet och fick höra fängslande berättelser om Svenska Amerika-linjen, sjökaptener och sjömän (bl a om Evert Taube) och om det hårda livet till havs förr i tiden. Sist blev vi guidade i Akvariet, som var både storslaget och vackert. Där vi fick se både haj, sjöhästar, vackra levande koraller och vajande sjögräs. Efter besöket gick de flesta av oss till restaurang Taj Mahal och åt en god lunch.

Text och bilder: Anita Johansson

2023 Vapnö 5
2023 Vapnö 3
2023 Vapnö 2

Julmässa Vapnö slott

Torsdagen den 23 november reste 45 medlemmar till Wapnö julmarknad med Rekoresor. Här fick vi en försmak av julen.

Hantverkare av alla de slag och en matbord fylld med julens delikatesser för avsmakning.

På hemvägen stannade vi till på Laxbutiken där vi serverades en god laxrätt, pannacotta och kaffe.

Text: Anita Johansson
Bilder: Ingalill Sandwing

2023 Kåsjög 3
2023 Kåsjög 2
2023 Käsjög 1

Promenad med sopplunch

Tisdagen de 28 november promenerade 17 Aktiva Seniorer från Furulunds centrum till  Kåsjögården för sopplunch. På tisdagar 11:00 - 13:30 serveradas där en mycket god soppa med tillbehör samt kaffe och kaka.

Länk till Kåsjögärdens aktiviteter =>här.