Våren 2023

Månadsmöte januari

Vid årets första månadsmöte 16 januari, var vi 50 medlemmar som fick höra journalisten
Olle Niklassons intressanta och lärorika föredrag LANDMÄRKEN -om både kända och mindre kända byggnadsverk i Göteborg.
Det blev en kavalkad från stadens äldsta hus, Kronhuset, till Gert Wingårdhs Kuggen på Lindholmen.

Bild: Svenska Kyrkan

2023 Rem12
2023 Rem14

Studiebesök Göteborgs Remfabrik

Onsdagen den 25 januari besökte 20 Aktiva Seniorer Göteborgs Remfabrik.
Vi fick en guidad rundvandring med Katrin Bjerrome.
Fabriken stängdes 1977 och står kvar precis som när sista arbetaren lämnade fabriken.

Göteborgs Remfabrik är en av landets bäst bevarade industrihistoriska miljöer från början av 1900 talet.

Bilder: Marit Minou

2023 Promenad_Sopplunch_1
2023 Promenad_Sopplunch_2

Promenad - Sopplunch

Tisdagen de 31 januari promenerade 20 Aktiva Seniorer från Parkeringen vid Åstebo (SAIK-parkeringen) utmed Kåsjöns strand. Vårt mål var Kåsjögården där det på tisdagar 11:00 - 13:30 serveradas en mycket god soppa med tillbehör samt kaffe och kaka.

Länk till Kåsjögärdens aktiviteter =>  här.

Bilder: Anita Johansson / Ronny Persson

Årsmöte 2023

Vid föreningsstämman den 13 februari deltog 35 medlemmar. Kjell Tengeland valdes in som ny medlem till styrelsen. Efter årsmötesförhandlingarna bjöds det på kaffe och semla. Därefter var det ett mycket uppskattat musikquiz.

Text: Ronny Persson

Bild: Svenska Kyrkan

Digitala tjänster

Torsdagen den 16 februari fick vi en genomgång, av Alexander från Vår Digitala Värld, om digitala tjänster

Vi var 19 st som fick hjälp med detta.

En kurs uppdelat på de som har Android resp iPhone kommer att anordnas under våren.

Är du intresserad hör av dig till Eva Bellander

Text:Eva Bellander
Bild: Ronny Persson

Lunch på GOLDEN DAYS

Den 23 mars var vi 25 medlemmar som åt lunch på den mycket populära restaurangen Golden Days på Södra Hamngatan.
Vi fick en trevlig tid tillsammans

Text:Ronny Persson
Bild: Anita Johansson

2023 Tyska kyrkan
i285415639434090312._rsw480h360

Lunchkonsert

Torsdagen den 2 mars var vi 28 medlemmar som besökte lunchkonserten i Christine kyrka. Vi fick lyssna till sång av Maria Friman samt Kersten Cottyn, claviorganum, som framförde musik från 1500 och 1600-talet.

Efteråt intogs en god vegetarisk lunchsoppa. Besöket var mycket uppskattat.

Bild: Lennart Strand

Fikastråket

Lördag 11 mars var vi 10 medlemmar som tillsammans med övrig publik njöt av musik framförd av skickliga musiker som bjöd på musik an Mozart, Telemann och Ravel. Vi fick också goda räksmörgåsar. Allt detta serverat i konserthusets foajé.

Bild: Gunilla Jägemalm

Månadsmöte mars

På månadsmötet den 13 mars förklarade

audionom Marianne Yxell på ett fantastiskt bra sätt hur vårt hörselorgan fungerar, och vad som händer vid en hörselnedsättning. Vi var 38 medlemmar som fick denna värdefulla kunskap.

Text Eva Bellander
Bild:Svenska kyrkan

Promenad i Skår

Den 17 mars var vi åtta medlemmar som promenerade i villakvarteren i Skår. Vi tittade bl.a. på Funkis villor, radhus från olika epoker och den mäktiga Skårseken. Vi avslutade med fika på ett cafe på Delsjövägen.

Text och bild Eva Bellander

Promenad i Delsjön

Åtta Aktiva seniorer hade den 23 mars en fin vandring från Bertilssons stuga till Delsjön golfklubb(7,5 km) för lunch. Där anslöt lika många som gått en kortare sträcka. Vi hade tur då regnet kom först när vi nått lunchstället!

Text och bild: Lennart Strand

2023 Volvo m 5
2023 Volvo m 6

Besök på Volvo Museum

Måndagen 27 mars besöktes Volvo Muséet av 14 seniorer. Muséet täcker både Volvo Cars personbilsutveckling och AB Volvos utveckling av Lastbilar, Bussar och Entreprenadmaskiner m.m. Det började med 20 minuters film där man fick följa Volvos utveckling från 1927 till idag. Vid den efterföljande promenaden igenom muséet kunde vi beskåda många kleñoder från forna tider. Många hade roliga minnen från flera fordon vi såg. Efter ett par nostalgiska timmar var det dax för lunch på restaurang West End.

Text: Lennart Strand
Bilder: Marit Minou/Ulla Strand

2023 Stans väg 1 - kopia
2023 Stans väg 2 - kopia
2023 Stans väg 3 - kopia

Vandring Stans väg

Torsdagen den 13 april vandrade 12 medlemmar Stans väg som är en gång- och cykelväg genom skogen mellan Öjersjö(Hallen)- Sävedalen (Soldatängen). En sträcka på drygt 5 kilometer. Efter halva promenaden stannade vi och fikade. Vi gjorde också ett kort stopp vid Backtjärn,men ingen ville bada.

Text:Anita Johansson
Bilder: Anita Johansson, Katarina Lindbäck,

2023 Mode 1
2023 Mode 2
2023 Mode 3
2023 Mode 5
2023 Mode 12

Senior Shop

Måndagen den 17april fick vi besök av Senior Shop. Vi var 49 medlemmar som fick se en visning av vårens och sommarens mode.

Mannekängerna som visade kläderna var Anne-Marie, Catharina, Eva, Inger och Lennart

Text:Anita Johansson
Bilder: Anita Johansson

2023 Göta älv 1
2023 Göta älv 2
2023 Göta älv 3

Vandring utefter Göta älv

Torsdagen den 20 april var vi 12 seniorer som vandrade från Vagnhallen Majorna till Nya Varvet. Eva Bellander berättade om Sankta Birgittas kapell, sockerbrukets och Nya varvets historia. Sockerbruket hade som mest 400 anställda och lades ner 1957. Marinen avvecklade verksamheten på Nya Varvet under 1980-talet. Vi åt en god lunch på Malins skafferi innan vi vände hemåt. Solen lyste på oss hela tiden.

Text:Ronny Persson

2023 Nääs 5
2023 Nääs 6

Vårresan till Värmland

Onsdagen den 25 april startade 43 seniorer Värmlandsresan från Partille centrum. Vid Tössestugan stannade vi en stund för fikastopp. När vi kom fram till Gustaf Frödings barndomshem Alster blev vi bjudna på en god lunch. Efter lunchen fick vi en mycket intressant föreläsning om Frödings brokiga liv., Vi fortsatte en kort tur till Lars Lerins utställning på Sandgrund. Där fick vi en mycket intressant guidning. Därefter fick vi egentid för rundvandring och fika. Vi var hemma igen i Partille 19:30.

Bilder:
Anita Johansson, Susanne Zetterlund

Visning av Nääs slott

Den 3 maj fick vi, 20 aktiva seniorer, en guidad visning av Nääs slott. Vår guide Gunilla berättade om slottets spännande historia. Efter besöket var vi flera som åkte till Nääs fabriker och år lunch där denna vackra vårdag

Bilder: Ronny Persson

2023 30 1
2023 30 2
2023 30 3
2023 30 4
2023 30 5
2023 30 6

30-års jubileum

För 30 år sedan bildades Aktiva Seniorer i Partille. Föreningen uppmärksammade detta  den 8 maj, då 52 medlemmar åt en god lunch tillsammans. Ralph Arnestig underhöll med trevlig sång och musik. Inge Sandberg, före detta ordförande, berättade en del episoder från förr. Sylvia Eriksson och Gunilla Jägemalm samtalade om hur det var när föreningen startade i Partille.

Bilder: Eva Bellander Ronny Persson

Bangolf

Den 22 maj var det dags för vårens sista aktivitet. En underbar vårdag var vi 11 medlemmar som samlats vid bangolfen i Utby.
Efter avslutad runda fikade vi på golfbanans veranda. Anna-Lena Pettersson mottog pris för bästa resultat.

Text och bild: Ronny Persson

Kurs i hantering av
Iphone och Androidtelefon

Under våren har 18 Aktiva Seniorer gått på kurs för att lära sig mer om hur man kan använda sin telefon på olika sätt. Kursen har varit vid 3 tillfällen 2 timmar varje gång.
Det har varit 2 grupper med nio personer i vardera grupp, en grupp för de med
Iphone och en grupp för de med Androidtelefon. Kursen har anordnats av Studieförbundet Vuxenskolan. Ledare har varit Sam Bingmark från Vår Digitala Värld.