Våren 2024

Månadsträff januari

Den 15 januari var Aktiva Seniorers första månadsträff 2024. Vi var 41 Seniorer som lyssnade på Bo-Sture Skagerstams intressanta föreläsning. Han berättade bl.a.om Big Bang, Andromedagalaxen, vår närmaste galax, med dess stjärnor och materia som ligger 2,5 miljoner ljusår från vår jord. Vi fick också höra om forskningsanläggningen CERN utanför Genève, där Bo-Sture varit verksam, vilket är världens största partikelfysiklaboratorium. Här bedrivs grundforskning som jagar svar på gåtorna kring universums uppkomst - kring mörk materia, antimateria, gravitation, nya okända partiklar.

Bild: Lennart Strand

Torbjörn Nilssons fotbollsliv

Torsdagen den 25 januari hade 47 seniorer nöjet att höra om Torbjörns fantastiska fotbollsliv i Hörsalen Kulturrum. Fotbollsikonen höll en rolig och underhållande presentation med episoder från hela livet. Det var minnen från tiden i trådrullehusen vid Parallellvägen. Han reflektera över hur mycket som har förändras 60 år både i Partille och av teknisk utveckling. Även han själv hade förändrats. Den första skrattsalvan kom när han berättade om den blyge Torbjörn som skulle hålla sitt bröllopstal på Aspenäs herrgård. Han har senare blivit en strålande talare. Tränare i Jonsereds IF och Svennis i IFK Göteborg såg han som väldigt viktiga för hans fotbollsframgång. Han underströk också hur viktig fru Marie varit i både med- och motvind. Aktiva seniorer har 25-30% herrar men denna gång var det 60 %. Nästan 40 % av besökarna var ej medlemmar. Nya grupper nås med denna typ av presentationer.

Aktiva seniorer Partille tackar Torbjörn för att generöst ställa upp för föreningen.

Text: Lennart Strand

2024 Bö 1
2024 Bö 2

Hotell Draken

Måndagen den 29 januari besökte 70 personer Hotel Draken. Intresset för besöket var rekord stort. Det var hotellets först stora visning och vi skulle samsas med Filmfestival och Industrikonferens. Vi delades på guidegrupper. En del guider var rutinerad andra mindre. Men huvuddragen kring tänket i husets design fick alla fram. Landgång och kaffe serverades. Landgången var mättande uppskattad av flertalet. Det var låg och bra prisnivån för guidning/landgång. Även om inte allt var perfekt så har den övervägande mängden feedback som kommit in varit mycket positiv. Nostalgiska miljöer, fin utsikt över staden, vacker konst med Göteborgsmotiv och attribut från biograftiden uppskattades. Vackra och varma miljöer gör att flera sa att de inspirerades till en festkväll här.

Aktiva seniorer Partille tackar Hotell Draken och önskar er lycka till!

Text: Lennart Strand
Foto: Ulla & Lennart Strand

Promenad i Bö

Den 9 februari promenerade 16 Aktiva Seniorer i delar av området Bö. I det vackra vintervädret tittade vi på byggnader med mycket varierande byggnadsstilar. Efter promenaden fikade de flesta av oss på Torps Cafe.

4 st nya medlemmar var med på promenaden, det var naturligtvis extra roligt att de var med.

Foton: Eva Bellander

2024 Ärsmöte 1
2024 Årsmöte 2

Årsmöte 2024

Vid föreningsstämman den 12 februari deltog 39 medlemmar. Bo-Göran Hallén valdes till ordförande för mötet. Tyvärr är styrelsen utan ordförande då Gunilla Jägemalm som efter 12 år på denna post, lämnar sitt uppdrag. Stämman beslutade att styrelsen i fortsättningen konstituerar sig själv, det innebär bl.a. att en ordförande utses inom styrelsen. Följande ledamöter omvaldes på 2 år, Anne-Marie Gustafson, Anita Johansson och Ulla Strand. Mary Rydgren valdes som ny ledamot i styrelsen. Gunilla Jägemalm och Maj-Lis Lampa avtackades efter många års arbete i föreningen.
Efter årsmötesförhandlingarna bjöds det på kaffe och semla. Därefter var det ett  musikquiz.

Foton: Lennart Strand

20245 SKF 2
2024 SKF 1

Besök på SKF

Den 16 februari var 15 Aktiva Seniorer på ett intressant studiebesök på SKF. Vår kunnige guide, Lars Werner, berättade om SKF:s historia från grundandet fram till våra dagar. 1907 grundades SKF av Sven Wingquist.
Vid den tiden tillverkades kullager på fabriken. Det sfäriska rullagret, en svensk uppfinning
från 1918, visade sig vara mer hållbart.
Det är endast denna produkt som tillverkas i fabriken numera. Vi fick följa tillverkningen av rullagret i den numera i stort sett helt automatiserade processen.

Foton: Jan-Olof Yxell

i285415639423999210._rsw480h360

Lunchkonsert

Den 22 februari besökte 16 medlemmar Christine kyrka för att lyssna på lunchkonserten. Denna torsdag framfördes verk av Jean Sibelius, Wolfgang A. Mozart samt Jean Cars.
Musiken, mycket vacker och stämningsfull, framfördes av Ensamble Capalet på flöjt, violin,viola,violoncell samt harpa. Efter konserten serverades som vanligt mustig lunchsoppa med bröd. Allt mycket uppskattat.

Text. Maj-Lis Lampa

2024 vår sopplunch 1
2024 vår sopplunch 2
2024 vår sopplunch 3
2024 slottsskogen  1
2024 slottsskogen 2

Sopplunch

Tisdagen den 27 februari var vi 23 medlemmar som  samlades på SAIK-parkeringen. Vi promenerade en runda på el-ljusspåret.och utefter Kåsjön till vårt slutmål som var Kåsjögården. Där det på tisdagar 11:00 - 13:30 serveras en mycket god soppa med tillbehör samt kaffe och kaka

Text: Anita Johansson
Foton: Ronny Persson

Slottsskogsobservatoriet

Måndagen den 4 mars kunde 14 seniorer besöka Slottsskogsobservatoriet. Det var efter en lång period av mulet väder vi kunde köpa biljetter och ringa ihop medlemmarna, som anmält intresse. Efter vandringen i mörka Slottsskogen hittade vi det 100 år gamla observatoriet. Vi fick en intressant genomgång av det som visades i utställningslokalen och vad som kan ses på stjärnhimmelen. Vi gick sedan upp på takterrassen där de har två teleskop. Förutom vårt sällskap var det nästan lika många till. Så det var inte så mycket tid till var och en vid
teleskopen. En del var förvånade att tydligheten inte var så väsentligt mycket mer än ögat självt. Man har sett för mycket på TV där man med bl.a. teleskop i rymden har helt andra möjligheter. Guiderna sa att en guidning en mulen dag som hålls i deras filmsal kan ibland bli mer innehållsful. Alla kan själva boka besök på måndagar och onsdagar på Billeto.se.

Text och bilder: Lennart Strand

2024 Quiz 3
2024 Quiz 1
2024 Quiz 2

Quiz

Onsdagen den 6 mars var vi 16 st Aktiva Seniorer som besökte John Scott i Partille.

Lasse Lindberg ledde ett trevligt, och för många av oss rätt svårt, Quiz med temat 70 och 80- tals musik. Det blev en kväll med god mat och trevlig gemenskap.

2024 Lasse 2
2024 Lasse 1

Månadsträff Mars

Måndagen den 11 mars hade vi besök av Åsa Lilliestam från Sjöfartsmuseet Akvariet.

Åsa berättade och illustrerade med bilder om Lasse Dahlqvist – kompositör, musiker, artist, kåsör och skådespelare. Vi var 51 personer som lyssnade på denna trevliga föreläsning och fick även lyssna på några av de 600 visor han komponerat

Text Anita Johansson
Bilder: Lennart Strand

2024 Kviberg 2
2024 Kviberg 1
2024 Kviberg 3
2024 Kviberg 4

Promenad längs Säveån

Trotts det ihållande regnet var vi 11 medlemmar som gick sträckan Säveån mot Kviberg torsdagen den 14 mars. Vi såg både fågelliv på vattnet och på land. Vi avslutade vid Kvibergs Ängar där vi åt vår medhavda matsäck. Några tog bussen tillbaka hem och andra promenerade.

Text: Eva Jigenstedt
Bilder: Eva Jigenstedt och Ronny Persson

2024 Mölndal 1
2024 Mölndal 2

Mölndals stadsmuseum

Den 21 mars  besökte 19 Aktiva Seniorer Mölndals Stadsmuseum. Vår kunniga guide Malin Broby berättade om museets 90-tals utställning, samt om de permanenta utställningarna, Öppet magasin och Lindomemöbler.

Efter guidningen åt vi lunch på Forscaféet.

2024 Floda 2
2024 Floda 3
2024 Floda 5

Vandring Säveån från Floda

Fredag 5april var vi 9 som vandrade, från Garveriet i Floda. Det var en varierande och vacker natur utefter Säveåns Naturreservat. Tyvärr såg vi varken blåsippor eller vitsippor pga att det på sina ställen fortfarande låg snö kvar. Vi hade vår fikapaus precis vid Säveåns brusande vatten.

Text: Eva Jigenstedt
Bilder: Eva Jigenstedt och Ronny Persson

2024 Bovieran 2
2024 Bovieran 1

Besök på Bovieran

Onsdagen den 10 april guidade Inger Waidringer oss än en gång på Bovieran. Vi var 18 st. som fick uppleva denna underbara miljö med många exotiska växter. Vi fikade i den vackra trädgården. Inger var också vänlig och visade oss sin lägenhet.

Ett STORT TACK till Inger.